Trouble in paradise - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van sara noutsi - WaarBenJij.nu Trouble in paradise - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van sara noutsi - WaarBenJij.nu

Trouble in paradise

Door: miss Noutsi vietnam 2011

Blijf op de hoogte en volg sara

10 Maart 2011 | Vietnam, Hoi An

goede goede morgen,

ik ben aanbeland in het prachtige en snoezige Hoi An... daar later meer over...

de afgelopen tijd heb ik weer erg veel meegemaakt, dus we gaan even terug in de tijd..

tot nu toe vliegt de tijd werkelijk en bestaat mijn reis uit..wijntjes, veel mensen ontmoeten en mee reizen, super ervaringen meemaken, relaxen en sinds vandaag dan toch ook echt de volle zon!

we zijn gebleven bij de trip die ik ging maken naar Halong Bay!.. s ochtends hebben we Olaf ontmoet in zn hotel om met zn drieen voor twee dagen op de boot te gaan bij Halong bay!.. vroeg op, sigaretjes roken voor het hotel en wachten tot de bus kwam!.. in de tussentijd heb ik nog even boek op de kop getikt(jaja in het engels en wel 300 bladzijden... en dat terwijl ik met een nederlands boek van 200 pagina's me al niet kan concentreren hihi...)

nadat we in de bus zijn geladen ontmoeten we onze gids Tony. een jongen van 25, vietnamees en erg vrolijk. tony doet erg zn best om een goede gids te zijn en je zou dan ook denken dat hij een cursus animatie heeft gehad met uitspraken als: Evveryyy bodieee understannn? Are uuu with me... i said aree u with meee?).. erg erg leuk en hij verdient dan ook een vette fooi ( 30.000 Dong...1 euro haha!)..das veel hoor!!

eenmaal aangekomen in Halong bay, zie ik het volgende: mist, honderden houten boten,regen.. alleen maar toeristen en mijn gedachte vertelt mij dat dit een lange twee dagen gaan worden...

op de boot kom ik erachter dat deze dagen nog langer zullen gaan duren: een stille groep mensen ...word toegevoegd aan het hierboven geschreven lijstje.

de kamer? krap en saai, het eten? ranzig en de vis was al in staat van ontbinding, de staff? boring.

natuurlijk is Halong prachtig..( als je dooor de mist de bergen ziet), helaas voor mij geen donder aan! .. hier eindigd dus ook mijn stuk over Halong Bay! haha!..Halong Bay? No way!!

oke we gaan weer terug in de bus naar Hanoi.. dat was nog een spannende rit aangezien al het verkeer hier maar doet wat ze op dat moment nodig vinden.. ik zink lekker weg in mijn boek en met mijn ipod aan val ik lekker in slaap..

in Hanoi moeten we meteen de Sleeper naar Dong Hoi nemen.. we komen bij de bus aan en ik heb ik een deuk gelegen.. een bus met bedden!!.. je stapt in, kiest een bed.. en rolt je op als een sardientje om de komende tien tot 12 uur niet meer te kunnen bewegen.. en aangezien de bus natuurlijk way overboekt was lag het gangpad ooknog ff vol, dus als je naat het toilet wilde? ja ehh rol er maar overheen ofzo!.. ik lag te schudden in die bus op het bovenste bed en bedacht me dat als ik om zij zou gaan liggen mijn heupen zouden breken( zo hard was t bed ).. dus ik ben op mijn rug met mn gordel ( jaja die had je ook nog om je middel)om gaan liggen.. en ik denk: nog een bloemetje op mn buik en ik lijk wel een dooie..

jaaaa we zijjn er.. en Olaf en Suus werden wakker.. in een straatje dat er dood uitzag hebben we ons ingechecked in een hotel.. op naar de grotten .. wat een mooi landschap.. Sawa's.. vel groen alles en prachtige meren.. ohjaa en natuurlijk regen whaa. op dit moment wisten geen van allen dat we in de vreselijke situatie terecht zouden komen die zal volgen...

terug bij het hotel in de middag wilde suus en ik meteen door naar Hue reizen omdat in Dong hoi geen donder aan was .. wel nog ff aan mijn duits kunnne werken aangezien de hotel eigenaar duits is.. en jah! ik kan het nog.. ( wel met handjes en voetjes meegerekend).

de aardige duitse hoteleigenaar( nu voor mij een bloedhond!) vertelde eerder die dag dat hij voor ons de bus kon regelen en dat we voor het hotel worden opgehaald ( lekker hoor en dat voor 3 euro!).. signaal 1?..
het busje rijdt voor ( passen 12 mensen in..belangrijke info voor het verdere verhaal).. en ik zie een klein ranzig busje met alleen maar vietnamezen erin ( en ik denk bij mezelf: als deze ons maar naar de grote bus brengt, zoals gebruikelijk in azie).
we worden achterin gezet naast vier vietnamezen van ong 20-28 jaar. deurtje dicht en de man en de hotel eigenaar onderhandelen over geld voor ons ofzo.. ik denk: dit is niet normaal, hij heeft ons meegegeven aan zomaar een local.( dit doe ik nooit en zorg altijd dat ik met de toeristen bussen rijd) geen prettig gevoel..
even later stopt het kleine kut busje en word volgeladen met nog meer locals, die op plastic stoeltje worden gepland.
we hebben nu een busje vol, echt een armoe busje) met 22 mensen en frisse lucht is dan ook ver te zoeken als de mannen in het busje beginnen te hoesten en snotteren en roggelen.

er zit toaal geen belans meer in het busje als we met 60km per uur over de vreselijke hobbels denderen en ik zeg nog tegen suus dat ik dit niet wil en eruit wil, we wachten toch maar even af, wie weet worden we gedumpt bij een grote bus... ( waarom ben ik er niet uitgegaan en heb ik mijn gevoel gevolgd??)

de mannen achterin het busje beginnen vervelend te worden en vinden het maar al te prachtig dat er twee vrouwen bij hun zitten.. vragen stellen die niet gepast zijn en aanstaren op een dusdanige manier dat ik toch wel blij was dat ik volledig beschaafd gekleed was... ze gingen door en draai me om.. heb mn grote mond opgetrokken en in het nederlands vertelt dat het nu afgelopen moet zijn en dat ik m anders echt op zn gezicht timmer! ( mijn woede zat tegen het plafond, want als je iets niet bij mij moet doen is me in een situatie planten waar ik niet uitkan en me lastig vallen op een manier die seksueel getint word)... het was even stil maar ik wist echt zeker dat ik weg moest hieruit en vertelde dit nog eens aan suus..
helaas reed het busje en het was zo vol dat we er niet uitkonden gewoon.. kreeg ook heel erg het idee dat met vragen dit geen optie was.. pokkezooi!
de jongens steken een sigaret op en de vonkjes vliegen door de bus.. (ik denk bij mezelf, zul je zien dat dit rot ding ook nog in de fik vliegt, en niets bleek minder waar)

even later, zie ik in het gang enorm veel rook en ik schreeuw : godverdomme!! die bus staat in de fik!!..
iedereen eruit.. ( stel je maar eens voor dat 22 mensen tegelijk het busje in paniek uit het busje willen op een drukke weg waar alles en iedereen door elkaar toeterd en rijdt)..de man gooit de achterklep open om te kijken waar het vandaan kwam (jahoor door een sigaret is de bagage gaan fikken, smeulen).. ik ben zwart voor mijn ogen van angst en woede dat ik mijn backpack eruit begin te trekken , lag helemaal onderop, en vloekend ben weggerend met suus achter me aan... ik heb geschreeuwd , en getierd. de woede en angst bouwde zich al op.. en nu kwam het eruit, jankend van boosheid liep ik over de weg en locals keken me aan van huh?

daar staan we dan in de middle of nergens!.. en nu? het busje was al verder van ons verwijderd, en reed nu dus ook weg.
ehhmm liften? het was rond 3 uur en over 2.5 uur zou het al donker worden.. we stonden daar ik heb een paar grote auto's proberen aan te houden ( bmw, mercedes). maar helaas...

de moed zakte me in de slippers. uiteindelijk kwam er een soort gelijk, wel beter, busje aan dat ook naar Hue moest en stopte, we keken naar binnen om te kijken wat erin zat en toen ik zag: vier vrouwen, twee oudjes, en drie mannen... dacht ik: het moet maar.. ( stom idee!!!!!)..

wij blij op dat moment en betalen de man 100.000 dong.
eenmaal in het busje kon ik nog steeds niet lachen, we moesten vier uur rijden en ik was klaar voor vandaag!
op een gegeven moment werd er een plaspauze langs de weg gehouden: de mannen tegen de auto en de vrouwen naast elkaar in het lage gras (whaaa). broekjes weer omhoog en daar gingen. alles verliep goed tot dat we bij een echte local markt aan kwamen, waar ik niet dood gevonden zou willen worden... de bus werd uitgezet en natuuuurlijk, ze gingen winkelen!! mijn god ik wilde gewoon naar mn hotel!

tidens dat alle vrouwen gingen winkelen, sloeg de sfeer om.

suus moest echt plassen dus die ging even op zoek naar iets wat op een wc leek. stond ik daar en werd giga aangekeken door alle locals die waarschijnlijk nog niet eerder een Sara hadden gezien! en laten we eerlijk wezen, een sara ziet er toch superrr uit ;)

er komt een vietnameze vrouw aanlopen (liepen er veel van rond) met een plastic tas, ze loopt naar de mannen die in ons busje horen( ik sta er gewoon naast en kijk er naar)..en ze opent dr tas. vol met porno materiaal en vibrators. de mannen gingen er helemaal in op en af toe werd er ook ff naar mij gekeken. ( gatver en godver!.. wat doe ik hier??) Suus komt terug en ik vertel het haar niet, waarom zou ik haar onnodig na alles bang maken? we stappen weer in het busje nadat de vrouwen terug zijn en worden nog even flink nagegeken hoe we in de bus stappen, en ik mzeg tegen suus dat ik echt in Hue wil zijn en dat ik me ongelofelijk onprettig voel. op dat moment hoopte ik dat Olaf bij ons was, hij bleef een nacht langer in Dong hoi.

eenmaal toen het donker werd, en we nog zeker 1 uur meosten rijden keken de mannen steeds om en lachte.

we kregen een snoepje die gekocht zou zijn op de markt, die heb ik half opgegeten want ik bedacht m dat er wel eens wat in zou kunnen zitten. (later bleek dat suus dit met dezelfde gedachte ook maar half had opgegeten).
ik was nu echt heel erg bang aan het worden en je voelt als vrouw dat je in een vieze situatie zit. alle signalen waren er en ik begon op een gegeven moment echt te twijfelen of ik nu gek aan het worden was of dat het gewoon echt zo was.

pikkedonker buiten en de man voorin begon ineens boos tegen me te doen in zn eigen taal over geld ofzo..

geen lichten of auto's op de weg en we reden erg langzaam ineens, dat was het moment dat suus ook bang begon te worden.

dit duurde en duurde en we zagen ook geen borden van Hue meer ...

tik tak..tiktak.. ik trok het niet meer en wilde al een sms bericht toetsen naar mn broer die ik eventueel zou kunnen versturen als het mis zou gaan. maar toen dacht ik... ja wat zet je er dan in? en wat kan hij doen? jezus!! ik wist het even niet meer, en heb het bericht maar niet geschreven.

uiteeeeindelijk stopte ze langs een hele donkere weg en kon wel janken.. we gingen eruit, en mochten onze backpack pakken waarop ik tegen suus zei, renne hoor... we gaan rennen... weg hier! maar nadat we onze back pack hadden gaf de man ons een hand trok ons naar zich toe om een zoen op zn mond te krijgen. nee dat gaat niet gebeuren!! en is ook niet gebeurt. woest, en vol ongeloof was ik en ik zal je vertellen als ik m ooit nog eens tegenkom, is het mijn buurt om m aan te pakken. zo voelt het omdat ik echt heel bang was.

midden op een donkere weg en buiten adem zien we twee scooters rijden, we betalen de jongens en ze brengen ons 5 km verderop naar Hue.

eenmaal in ons hotel en erover gesproken waren we toch heel blij dat we in elk geval samen waren!

kuss

• 10 Maart 2011 - 09:58

Marja:

Saar je leeft nog!!

• 11 Maart 2011 - 09:32

Willy:

Laat ons even weten of alles i.v.m. tsunami Japan
    Hou veel van je.

• 11 Maart 2011 - 09:34

Willy:

Laat ons even weten of alles in orde is i.v.m. tsunami Japan
    Hou veel van je.

• 11 Maart 2011 - 10:43

Tol:

Wil,

heb saar net aan de telefoon gehad. Alles ok daar.
    gr Tol

• 11 Maart 2011 - 10:52

Sara:

Ben veikig, zit wel aan de kust. Tol hou me graag op de hoogte. Ik lees nu internet. Filipijnen en indonesie kunnen getroffen worden, darr zit ik tussen in toch?!!

Ik hou van jullie!

• 11 Maart 2011 - 16:07

Gabriella:

Woow saar! Dacht ook meteen aan jou toen ik het las van die tsunami/aardbeving etc! Hoop maar dat jij er verder geen last van gaat hebben...!
    Kus

• 11 Maart 2011 - 16:37

Minke:

Heey! Wat heftig allemaal zeg! En jammer dat Halong Bay je ook zo is tegen gevallen. Ik vond het ook veel te toeristisch =( Hoe gaat het nu met je? Wees voorzichtig en genieten he!! =D
    Liefss

• 12 Maart 2011 - 06:28

Tol:

hahahahahahaha....Saar, je grote broer zit hier lekker in de zon ;-) en kan even niet langs rijden (hehehe). Wilde je me een sms-je sturen dat ik je scooter mag hebben :-) of wil je ze dood smssen?

" stop of ik sms"

dikke kus!
    veel plezier

• 12 Maart 2011 - 08:27

Wil:

HEB DUS NET PAS DIT VERHAAL GELEZEN. MAAK ME ZORGEN OMDAT JE DUS IN BEIDE BUSJES NIET VEILIG WAS. DIT GEBEURDT DAAR DUS VEEL VAKER SAAR. ZEKER GEEN TOEVAL VRAAG HET OOK AAN ANDERE VROUWELIJKE TOERISTEN.
    ANDERS KUN JE NIET ALS VROUWEN ALLEEN REIZEN EN MOETEN JULLIE JE MISSCHIEN BIJ MANNELIJKE BETROUWBARE BACKPACKERS AANSLUITEN VOOR JULLIE VEILIGHEID.
    SORRY GEWOON EEN BEZORGDE ZUS.
    HOOP DAT JE NU ALLEEN NOG MAAR LEUKE DINGEN MEEMAAKT

• 12 Maart 2011 - 15:56

Zweedse Schoonzus:

Hey Saar,
    Ben blij dat ik je heb bereikt i.v.m tsunami. Lijkt niet naar de kust van Vietnam te komen maar volgens mij niet zo verstandig om nu op het strand te liggen zeg maar ;)

Ik denk aan je!
    C.

• 13 Maart 2011 - 17:22

Ton Wereldwijzer Hij:

Hallo Sara,

Ik heb je verhaal gelezen, klote ervaring.
    Het kan dus eigenlijk alleen maar beter worden.
    Ik hoop dat het vervolg deze ervaring je zzal overtreffen; en dat zal je echt wel gebeuren in het zuiden.

Laat je niet van de wijs brengen en geniet van je wel verdiende vakantie.

Alles komt goed.

gr en veel plezier en ontspanning,
    Ton.

• 14 Maart 2011 - 10:38

Sara Noutsi:

at tol: je smsen of je ff langs kon rijden natuuurlijk! Whaa

at Ton: wat leuk dat je ( hij) wat krabbelt!! Vietnam is fantastisch!! Zit nu in mui ne, morhen nasr saigon, iedere vakantie iz er wel iets dat minder is, maar het mag de pret niet drukken!! Hihi!! Stil he op t reis forum zonder mij??