never want to leave!! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van sara noutsi - WaarBenJij.nu never want to leave!! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van sara noutsi - WaarBenJij.nu

never want to leave!!

Door: Noutsi

Blijf op de hoogte en volg sara

20 Maart 2013 | Sri Lanka, Kandy

zoveel beleeft... Zulke prachtige dingen gedaan...my dream!

Lieve mensen... na een wat langere tijd nu weer een leuk reisverslag ( als het goed is).. nadat we geëindigd waren in het guesthouse from HELL... Hebben we weer zoveeel beleefd... En vraag ik me af waar ik jullie en hemels naam in mee moet nemen... Hhihi.. Intussen zijn we van knuckles range doorgereisd naar nuwarya ella... Door naar ella... Door naar tissa... Door naar mirissa beach, waar we nu zitten ... Jaja een hele tocht... En uiteindelijk er ook dus achter gekomen dat de stranden hier vol zitten met witte mensen en de Bad Beach Boys... ( waar ik nu na een dag dus alweer goed klaar ben) , maar daarover later in mijn verhaal...

Oke oke laten we beginnen met het Guesthouse from HELL...

We komen hier dus aan met een fles wijn en verschillende biertjes... Sigaretten en zin om ff een party te doen met zn vieren... En dat was het ook wel maar ik zal even een opsomming geven van de dingen die ervoor zorgde dat dit ook weer niet het geval was ( dan kunnen we verder naar het volgende onderdeel hihi): een paar dieren in de kamer die best intimiderend waren( een mega dikke grote transformer kakkerlak, een dikke vette schorpioen from another planet want hij zag er ziek raar uit, een megaaa zwarte dikke big momma spin, en een bed vol met kleine diertjes....).... Jajaj mensen dit past allemaal op 3 vierkante meter....Daarnaast waren we A. De enige.... En B. Hadden we een eigenaar die ongeveer door je kleding heen kon kijken... Of beter gezegd Wilde kijken.... Na goed dit waren voor mij genoeg ingrediënten om dit guesthouse maar 1 sterretje te " raten" op tripadvisor hahah.... Maar dan wel dat sterretje in de min!....

Oke tijd om onze , steeds zwaarder wordende, backpacks in te pakken en veel te luxe met de trein naar het zuiden te zakken... Carol en ik kijken elkaar aan... En wij weten genoeg; we komen deze vakantie zeker terug naar Kandy... snif!... toetttttttt!!!: de trein vertrekt naar Nuwara Elya.... na drie uur met AC en FOXJES.... ( hahahah iets te luxe maargoed dat wisten we van te voren niet...)... Komen we aan in een bouwput... of nee beter gezegd een bouwput met prachtige theeplantages erom heen... hey tukker! Can u take me to the centrum?... En het standaard antwoord popt weer op: yeah, sure, why not!... na tien km bouwput... Maar een erg prachtige omgeving besluiten we om hier ff vlug naar een plantage te gaan en de volgende ochtend echt meteen door te crossen naar Ella want er valt hier echt helemaal niks te beleven..
maar ineens bedenken wij... Wat is nou leuker dan met een tuk tuk het land door crossen zoals mijn broer en schone zweedse zus al eerder zeiden tegen mij! ... Dusssss.... De volgende missie; een tukker regelen die A. Veilig rijd... B. Niet teveel bezig is met tourtjes verkopen tijdens het rijden en C. erg gezellig is.... BINGO! ... Deze bevat alle ingrediënten.... Go go go ..JOHNNY!...backpacks inladen.. Water inladen... Brood inladen... Carol inladen...( Niet de minst belangrijke! anders moet ik dr mama gaan bellen met de mededeling: ehmm Ehhhm hello I lost your Carol in de bouwput, en dan mag ik nooit op thanksgiving komen slik!)En hup wij zijn onderweg naar ELLA!....
Na een heerlijke tocht waarbij bijna iedereen naar ons zwaait... Kinderen roepen... en de geur van vuur de hele rit in mijn neusje zit... Komen we aan in het relaxte en leuke Ella! ... het gevoel hier is als volgt: 1 straatje met barretjes, rustig verkeer, lekker eten, vrolijke mensen en een layed back gevoel komt op je af. In 1 woord: heerlijk!... nadat we ons een bergje op laten " tukken"... crashen we neer bij een heerlijk cafeetje( later bleek dat we alle dagen hier zaten omdat de sfeer bob marley meets oldies music is! En dat tweede deel stond mij wel aan hihi...( helaas geen dolly parton sassie ;) ).... we hebben meteen goed contact bij het cafeetje, en kletsen een end weg met alle mensen die er werken. Hoe slecht maar ohhh zo lekker zitten we daar de hele dag een beetje Zen met wijn en af en toe een hapje... Dat hadden wij wel nodig na al het hiken rondom Kandy!... we besluiten de volgende ochtend een kookcursus te doen met de chef kok in het restaurant! ... en jeetje wat was dit een goed idee!! 7 srilankaanse curry' s hebben we gemaakt en we hebben alle recepten van de kok gekregen ... Naast het feit dat ik een mega hoge muts op moest was dit een unieke ervaring. Ik moet even een ingredient van hier meenemen omdat dat niet in holland verkocht word maaar die kan ik thuis invriezen.... ik heb deze kook cursus voor Tol en Cil gedaan omdat ik weet dat ik ze blij maak met deze gerechten en aangezien zij heel goed kunnen koken komen ze zeker uit deze recepten :)... Ennnn mag ik weer een weekend komen slapen en met mijn kleine zweedse nichtje spelen hihi....

in Ella zijn we naar Little Adams peak gegaan ... ( zie google mensen.... )... halverwege op de berg komen wij een meid tegen bij een barretje en we raken aan de praat... hieruit blijkt ook meteen dat iedereen die van het vrouwelijk geslacht is en alleen wil reizen in Sri Lanka hier eerst goed over moet nadenken!!!( weet ik uit eigen ervaring, en hoor het overal...)zij vertelt dat zij nu enige tijd rondreist in dit prachtige land maar zich echt nergens veilig voelt alleen. Ze is naar Unawatuna gegaan en daar was het echt bar en boos en is zij flink lastig gevallen door agressieve mannen. Ze zouden haar wel opzoeken zeiden ze in haar guesthouse en hierna is zij ook meteen vertrokken hieruit( unawatuna is een badplaats). ook van een andere toerist( een man) horen wij dat er een toeriste in paniek was omdat mannen haar hadden gegrepen en lastig gevallen in een badplaats. Hij heeft haar toen geholpen om weg te komen.... Helaas ondervinden Carol en ik ook dat de mannen hier een harde hand nodig hebben en wij hebben al meerdere malen tegen elkaar gezegd dat we blij zijn dat we samen zijn in dit land. Zo hebben wij ook al meerdere malen gehad dat we flink duidelijk hebben moeten zijn! Maar stel je dit maar even voor: 1 noutsi en 1 maarssen zijn een goed pittbul stel en dus maakt niemand enige schijn van kans! En ik ben af en toe op het punt om iemand eens flink een klap in zn gezicht te geven ... Maarja ... doe maar niet he!

Maar we gaan terug naar een leuker stukje hihi...boven op little Adams Peak... Het is hier prachtig en ik laat Carol ook nog even " planken" op een smal bankje... Waarom zou je denken?... Nou gewoon omdat het kan! Whaaaa.... 1 maarsen plat op dr buik.... Gewoon omdat Noutsi het haar beveelt! She is in the pocket!....

nadat we naar little adams peak zijn geweest( best nog wel een pittige hike).. Crashen we weer neer in het leuke cafeetje met een heerlijke Mojito!... En de avond kan beginnen.... En nog een mojito... En nog een... En dan gaan we zwevend naar ons guesthouse terug!... maar wel onder telefoon begeleiding van de staff van het guesthouse... Want ook hier lopen rare mensen rond! Hihi... En dus is de staff maar 1 telefoontje away to rescue!!

In Ella blijven we in totaal een paar dagen, want het is er erg gezellig. in ons guesthouse hebben we 2 duitse jongens als overburen en op ons eerste avond dat we thuiskomen nodigen ze ons uit voor, om precies te zijn, 1 slok lauw bier! Meer hadden ze niet meer hihi, was gezellig maar na die ene slok lekker mn bedje in!...

de volgende dag leren we 1 van die jongens beter kennen, Tobi. Tobi is een lange dunne jongen die op het eerste oog erg suf oogt, maar zijn humor is geweldig! Zo hebben we ook nog even vlug voordat Tobi op door reis ging een sessie planking gedaan met zn drieen tussen onze bedden in. Dat houd in: Sara en Tobi klaar liggen, Carol zet de timer van de camera en rent vervolgens naar het bed om ook deel te nemen aan de triple planking action!... hilarisch....
Verder hebben we voornamelijk gechilled in elle. Want of het regende... Of wij waren moe... en dat mag want we hebben vakantie!...

We besluiten door te reizen naar Tissa want we willen graag naar het Yala national park!... Olifantjes!!.... Zouden we ze nu dan wel gaan zien?? ... ik zet er niet al mijn rupees op dat we ze nu echt gaan zien, maar ik neem mij zelf wel voor dat dit de laatste poging is om deze beesten eens goed te bekijken in het wild hahha... mocht ik ze niet gaan zien dan is het voor mij vrij simpel: dan ga ik bij terug komst wel naar artis en neem ik daar 1 op de foto!... Maar een olifant zal ik spotten! Hihi...

Affijn zelfde ritueeltje... Backpack inpakken... Tuk tuk volladen en go naar Tissa!!

Mijn god wat is die natuur toch prachtig! Ik kan er gewoon niet over uit!... Kijk je links... Dan mis je rechts een megaaaaaa uitzicht en kijk je rechts dan mis je links een megaaaaaa uitzicht!! Keuzes keuzes.... hihi... Ik besluit om gewoon alles in me op te nemen wat ik maar kan... En hoe leuk met een tuk tukkertje dit land door crossen... Dit zal niet het laatste tukkertje zijn kan ik je vertellen... Wel rete duur... Maargoed dan heb je ook wat! ...
Op een gegeven moment nog ff het tukkertje aan de kant zetten want er moet nog wat lekker on the way gekocht worden en hup we zijn weer onderweg...een tuk tuk nemen is het allerleukste van A naar B, maar dit staat los van de laatste 20 minuten voor aankomst. Waarom zou je denken... Nou dat ga ik je vertellen: iedereen met een tuk tuk lijkt zn familie door het heeeeeeleeeeee land te hebben zitten, en daarmee bedoel ik niet het hele land, maar het heeeeeeeeleeeeee land.... Ze hebben dan een guesthouse, hotelletje en dat houdt dus in dat de laatste 20 minuten van zo een rit keiharde business talk word... Want de tukker wil natuurlijk dat je het guesthouse zn grootvaders broers achterneef neemt ...

En wij vertellen iedere keer maar weer aan de tukker... Neee we hebben er al eentje geboekt... Vaak helpt dit maar voor de echte volhouder is ook dit een uitdaging!... Die wil ik best aangaan!...
Nu is Tissa de uitvalsbasis van het Yala national park, en we zijn voorbereid op een heleboel research welke tour we moeten boeken....
Normaal gaat het zo: je komt aan en loopt naar een travelagent of legt contact in je guesthouse, en hup relaxed een tour geboekt.... MAAR in Tissa denken ze er anders over en dat gaat dus zo: je rijd 4 km vanaf Tissa vandaan in je tuktuk als er een grote safari jeep naast de tukker gaat rijden... om wat te doen denk je waarschijnlijk... Nou das heel simpel, hij begint te onderhandelen over de tour die hij aanbied. Waarop Carol en ik alweer klaar zijn met deze nogal opdringende rijdende dealmaker. Maar vervolgens blijft hij schuin achter ons rijden en volgt ons naar Tissa... nu zijn we klaar zou je denken... ( Natuuuuuurlijk niet anders zet ik t niet mijn verslag he hahaha)Nee hoor... Want nummer 2 safari jeep zet de achtervolging in en zo worden we een rijdend wit doelwit voor alle mensen die hun tour willen aansmeren... Hhiihih.. ( ach ja een dag later volgen wij onze doelwitten in het nationaal park)... En vervolgen we onze weg met een aanhang van safariwagens naar het ohhh zo stomme centrum van Tissa!

Chrash! Tas neer.... hup we willen wat eten! carol laat mij ( met een richtingsgevoel van nul komma nul) een tentje uitzoeken( ohhh wat lief van dr) en hup we hopen al lopend( volleeedig de verkeerde kant op) een tuk tuk aan te houden( die hier NiET rijden of vol zitten). Na een kwartiertje lopen... En geen tuk tuk verder... komen we erachter dat we compleet de verkeerde kant op lopen ( hihi das kut!). PIEP... Wij in de smoorhitte weer helemaal terug om bij t guesthouse een tukkie te regelen...

crossssss naar het centrum.. ( daar waar je niet dood gevonden wil worden, laat staan levend als je het mij vraagt)... hmmmm lekker eitje met tomaat... En nog 1... En nog 1.... ( oke die laatste was gelogen hihi)

we besluiten bij ons guesthouse gewoon zijn tour te boeken in plaats van ons te verdiepen in de honderden andere tours naar het park! Waarom? A. Gewoon omdat het kan en B. We een beetje reismoe aan het worden zijn en de scherpte aan het afzakken is. MAAR hierna zullen we naar het strand gaan dussssss nog effies volhouden carolaaaa en noutsi!!

nou de volgende morgen gaat het dan weer gebeuren; 1 noutsi en 1 carol in een gigaaa safari jeep!! Heel hoog op de weg en das vet!! ... ik voel me een koningin en carol is mijn nar!... ( das een van de plus punten van mijn carol, zij heeft een geweldige humor... Net iets minder dan ik, hihihi, maar rete goed whaahahhahaha)..... Midden in de nacht vervolgen wij onze weg richting Yala! Het park waarover geschreven word dat het een enorme toeristische attractie is! Ja dus? We do not care... We want elephant! ( en dit herhaal ik 26 keer in mijn hoofdje)....
Eenmaal aangekomen in het park kan het spotten beginnen! Dit park is al tien keer mooier dan het vorige park en we genieten meteen volop!.... Ik schroef de telelens op mijn camera en ga in de startblokken zitten!... Na enige tijd, een halve krokodil en 26 vogels verder van een meter hoog komen bij het allermoooooiste uitzicht... Dit zal ik even beschrijven:
Het is een meer zo ver als dat je kan kijken... Met enorme zilverkleurige kale bomen erin her en der. Er liggen enorme grote waterlelies met witte en paarse bloemen erop door het hele meer heen... De lucht is bezaaid met schattige wolkjes en het meer heeft aan onze kant een watervalletje. Ook ligt een stukje gras en mag jij drie keer raden wat wij met geluk spotten in dit betoverende landschap... Juist!!! Een prachtige olifant!!!.... De omgeving kon niet mooier zijn voor een olifanten foto en ze stond heeeeeel dichtbij... ( jaja zelfs zonder inzoom)...ohhh de tranen stonden in mijn ogen want voor heel even was ik in gedachte helemaal alleen met deze grote meid!...

We rijden na een kwartier en 100 fotos verder door en zo spotten we van alles en nog wat... Maar weer ligt ons oog op wilde olifanten...de tijd vestrijkt en we voelen ons nog steeds gezegend met de eerste olifant van de dag... Maar dan.... Als we 500 mtr verwijderd zijn van de uitgang stapt daar ineens uit de bossen in de verte een enorme olifant! Veel te ver maar erg spectaculair gillen we met zn allen STOP THE CAR JOHHNY! ( waarom johhny? Geen idee)... De olifant nadert... Stap voor stap... Langzaam maar doelgericht stap dit enorme gevaarte onze kant op en hij staat nu op zo een 25 meter afstand... Ik begin m al te knijpen, want mensen hij is enorm!!!... Dan kijkt hij onze kant op, zet zn oren uit ( oeps geen goed teken), en komt op snel tempo dichterbij!! we houden onze adem in en kijken toe hoe deze grote , nu nog vriendelijke reus een boom als tussendoortje uit elkaar trekt...hij stap weer verder onze kant op en dan is hij 5 meter van de auto vandaan, en daar gaat noutsi weer... Emotie tot het plafond!! Hihi... Hierna spotten we twee mannetjes met een vrouwtje en een pasgeboren baby op drie meter afstand.... DUMBO bestaat echt!! Zo een klein olifantje heb ik nooit gezien... En ik besef me dat door de wereld over te kunnen reizen ik een gezegend mens ben....

het volgende reisverslag staat er vrijdag op.... Sorry voor de zware delay maar we zaten zoooo vol geboekt kussssssssssss... ohjaa ik heb nog 1 laatste wens in deze reis... Dat schiphol en dubai dichtgesneeuwd zijn en wij hier nog lang moeten blijven... Ik zeg: yeaaaaah buddie good deal!!

Ps: carol, u rock beebie kusss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

sara

...

Actief sinds 13 Feb. 2009
Verslag gelezen: 1731
Totaal aantal bezoekers 93637

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2016 - 08 Oktober 2016

Machu Pichu and more mindblowing moments

06 Februari 2014 - 08 Maart 2014

My Moments in Myanmar!!

22 Februari 2013 - 23 Maart 2013

Magische klein azie: sri lanka

26 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Magica Indonesia!

24 Februari 2011 - 07 April 2011

Magisch Vietnam 2011

18 Februari 2010 - 20 Maart 2010

Magische terugkomst in Azie

18 Februari 2009 - 18 Maart 2009

Magische ontmoeting met azie

Landen bezocht: